Αρ. Απόφασης: 255/2024

Ημερομηνία: 06/08/2024

Θέμα: 
Προτεινόμενες Τροποποιήσεις από τον Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς Κύπρου στους Κανόνες Αγοράς Ηλεκτρισμού - Έκδοση 2.0.4

Στη συνεδρίαση ημερομηνίας 06 Αυγούστου 2024 υπ’ αριθμόν 54/2024, τέθηκαν ενώπιον της Ανώτερης Διοίκησης της ΡΑΕΚ:
  • Η επιστολή του ΔΣΜΚ ημερομηνίας 26 Απριλίου 2024 και Αρ. Πρωτ. ΔΑ12/1020.1/240560, με θέμα «Θέμα: Προτεινόμενη Τροποποίηση των Κανόνων Αγοράς Ηλεκτρισμού (ΚΑΗ), Έκδοση 2.0.4», Αρ. Εισερχ. 1721-2024,
  • Το Εσωτερικό Σημείωμα του Γραφείου της ΡΑΕΚ υπ’ Αρ. 432/2024, ημερομηνίας 4 Ιουλίου 2024 με θέμα «Προτεινόμενη Τροποποίηση των Κανόνων Αγοράς Ηλεκτρισμού (ΚΑΗ), Έκδοση 2.0.4», και
  • Η επιστολή της ΡΑΕΚ προς ΥΕΕΒ ημερομηνίας 16 Ιουλίου 2024 με θέμα «Είσπραξη Τέλους ΑΠΕ και ΕΞΕ στη Μεταβατική Ρύθμιση της Αγοράς Ηλεκτρισμού», Αρ. Εξερχ. 1195-2024.
Τα Μέλη της Ανώτερης Διοίκησης της ΡΑΕΚ έλαβαν δεόντως υπόψη:
  • Τους περί Ρύθμισης της Αγοράς Ηλεκτρισμού Νόμους του 2021 έως 2023 (N. 130(I)/2021) και ειδικότερα τα άρθρα 93, 94 και 142(3).
  • Τα αποτελέσματα εξέτασης της προτεινόμενης τροποποίησης ΚΑΗ από την Άτυπη Συμβουλευτική Επιτροπή καθώς και τα αποτελέσματα της Δημόσιας Διαβούλευσης Αρ. 05/2023 που διενήργησε ο ΔΣΜΚ,
  • Ότι οι ΚΑΗ μέχρι και την ολοκλήρωση του Λογισμικού Αγοράς, είναι δυναμικού χαρακτήρα και όπου θα χρειάζονται προσαρμογές, αυτές θα μελετώνται και θα εγκρίνονται από τη ΡΑΕΚ μετά από σχετικό αίτημα του ΔΣΜΚ.
Τα Μέλη της Ανώτερης Διοίκησης της ΡΑΕΚ εξέτασαν όλα τα ενώπιον τους έγγραφα και στοιχεία και διαπίστωσαν ότι:
  • Οι προτεινόμενες αλλαγές (ΑΑ 1 μέχρι Α/Α 39, Α/Α 41 μέχρι Α/Α 301 και Α/Α 303 μέχρι Α/Α 445) από τον ΔΣΜΚ είναι προς την κατεύθυνση της ορθότερης και πιο εύρυθμης λειτουργίας της Αγοράς Ηλεκτρισμού,
  • Η πρόνοια του άρθρου 72(ζ) του Νόμου, με βάση το οποίο ο Λειτουργός της Αγοράς έχει αρμοδιότητα να εισπράττει από τους Συμμετέχοντες στην Αγορά Ηλεκτρισμού τέλη για τη διαχείριση και λειτουργία της Αγοράς Ηλεκτρισμού και να τηρεί τους αναγκαίους λογαριασμούς, σύμφωνα με τους Κανόνες Αγοράς Ηλεκτρισμού δεν απαλλάσσει τον Λειτουργό της Αγοράς από την υποχρέωση του, όπως προκύπτει από το άρθρο 65 του Νόμου, να διασφαλίζει ότι τα τέλη που επιβάλλει για τη διαχείριση και λειτουργία της αγοράς εγκρίνονται από τη ΡΑΕΚ σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου (β) του εδαφίου (1) του άρθρου 23 και της παραγράφου (ζ) του άρθρου 72,
  • Οι προτεινόμενες αλλαγές σε σχέση με το Τέλος ΑΠΕ και ΕΞΕ χρήζουν περαιτέρω διερεύνησης.
Τα Μέλη της Ανώτερης Διοίκησης της ΡΑΕΚ αφού μελέτησαν ενδελεχώς όλα τα ενώπιον τους έγγραφα και στοιχεία, εκτίμησαν ότι:
  • Οι προτεινόμενες αλλαγές στους Κανόνες Αγοράς Ηλεκτρισμού είναι αναγκαίες, έτσι ώστε να:
    • εναρμονιστούν σχετικές πρόνοιες με την υλοποίηση του λογισμικού Συστήματος Διαχείρισης της Αγοράς (ΣΔΑ), και
    • να ρυθμιστεί η από κοινού λειτουργία του Οίκου Εκκαθάρισης και του Φορέα Κάλυψης, ως μέρος των ΚΑΗ σε σχέση με τους «Όρους Εκκαθάρισης Θέσεων Αγοράς Ηλεκτρισμού (Όροι ΕΘΑΗ)», τις «Διαδικασίες διαχείρισης κινδύνου στο Σύστημα Εκκαθάρισης Θέσεων και άλλα συναφή θέματα» και τη «Διαδικασία Επιβολής Μέτρων κατά των Εκκαθαριστικών Μελών της Αγοράς Ηλεκτρισμού Κύπρου»,
  • Τα όποια τέλη επιβάλλει ο ΔΣΜΚ για τη διαχείριση και λειτουργία της αγοράς εγκρίνονται από τη ΡΑΕΚ σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου (β) του εδαφίου (1) του άρθρου 23 και της παραγράφου (ζ) του άρθρου 72.
Τα Μέλη της Ανώτερης Διοίκησης της ΡΑΕΚ ασκώντας τις αρμοδιότητες και εξουσίες τους δυνάμει του άρθρου (94(5)(β)) των περί Ρύθμισης της Αγοράς Ηλεκτρισμού Νόμων του 2021 έως 2023, στη βάση των διαμειφθέντων:
 
ΑΠΟΦΑΣΙΣΑΝ
 
  1. Την έγκριση των προτεινόμενων τροποποιήσεων με Α/Α 1 μέχρι Α/Α 39, Α/Α 41 μέχρι Α/Α 301 και Α/Α 303 μέχρι Α/Α 445 των Κανόνων Αγοράς Ηλεκτρισμού Έκδοση 2.0.4 που υποβλήθηκαν από τον ΔΣΜΚ, όπως παρουσιάζονται αναλυτικά στο Παράρτημα Ι.
  2. Την απόρριψη των προτεινόμενων τροποποιήσεων με ΑΑ 40 και Α/Α 302 των Κανόνων Αγοράς Ηλεκτρισμού Έκδοση 2.0.4 που υποβλήθηκαν από τον ΔΣΜΚ, όπως παρουσιάζονται αναλυτικά στο Παράρτημα Ι.
  3. Την έγκριση του προτεινόμενου Παραρτήματος 1.3 των ΚΑΗ που αφορά στους «Όρους Εκκαθάρισης Θέσεων Αγοράς Ηλεκτρισμού (Όροι ΕΘΑΗ)», (Παράρτημα ΙΙ) καθώς και των Υποπαραρτημάτων του 1.3.1 και 1.3.2 του που αφορούν στις «Διαδικασίες διαχείρισης κινδύνου στο Σύστημα Εκκαθάρισης Θέσεων και άλλα συναφή θέματα» (Παράρτημα ΙΙΙ) και στη «Διαδικασία Επιβολής Μέτρων κατά των Εκκαθαριστικών Μελών της Αγοράς Ηλεκτρισμού Κύπρου» (Παράρτημα IV).
  4. Δεδομένου του χρονικού διαστήματος που χρειάζεται ο ΔΣΜΚ για την επίλυση όλων των προϋποθέσεων για την εφαρμογή των νέων εγκεκριμένων ΚΑΗ, η ΡΑΕΚ θα αποφασίσει σε μεταγενέστερο στάδιο την ημερομηνία δημοσίευσης των νέων εγκεκριμένων ΚΑΗ στην Επίσημη Εφημερίδα της Κυπριακής Δημοκρατίας, ημερομηνία κατά την οποία με βάση τις πρόνοιες του άρθρου 94(7) του Νόμου θα τεθούν σε ισχύ.
  5. Να καλέσουν τον ΔΣΜΚ, στο πλαίσιο πλήρους διαφάνειας, ενημέρωσης και έγκαιρης πληροφόρησης όλων των ενδιαφερομένων επενδυτών για τυχόν δραστηριοποίησή τους στον τομέα της ανταγωνιστικής αγοράς ηλεκτρισμού αλλά και για ενημέρωση των οποιωνδήποτε άλλων ενδιαφερόμενων προσώπων ή/και συμμετεχόντων στην αγορά ηλεκτρισμού, να δημοσιοποιήσει τους νέους εγκεκριμένους ΚΑΗ στην ιστοσελίδα του χωρίς ωστόσο να έχουν οποιαδήποτε ισχύ.
  6. Την αποστολή σχετικής επιστολής γνωστοποίησης της παρούσας Απόφασης στον ΔΣΜΚ για ενημέρωση και για τις σχετικές του ενέργειες.
  7. Τη δημοσίευση της παρούσας Απόφασης στην ιστοσελίδα της ΡΑΕΚ, στο πλαίσιο πλήρους διαφάνειας και ενημέρωσης όλων των ενδιαφερομένων μερών.